Aktualności
Sport
05.11.2020

Triathlon - sport dla każdego!

Brakuje Ci wytrzymałości? Chciałbyś poprawić wynik na biegach przeszkodowych lub cross-fitowych, gdzie oprócz czystej mocy potrzebujesz również wytrzymałości? Dobrze trafiłeś - dla Gladiatorów mamy alternatywę, która doskonale uzupełni Twoje ogólne przygotowanie sportowe. 

Triathlon to kombinacja trzech wydolnościowych dyscyplin połączonych ze sobą w jedną konkurencję sportową.

Według kolejności jest to:

 Pływanie – sport, który doskonale rozwija całe ciało, podczas pływania pracują mięśnie wewnętrzne i zewnętrzne. Niektórym wydaje się dyscypliną niezwykle ciężką, ponieważ uruchamia mięśnie, które nie są zbyt łatwo dostępne podczas powszechnych aktywności. Dodatkowo większość pracy odbywa się pod wodą ze wstrzymanym oddechem. Taki wysiłek wymaga wielu godzin treningu, które przyzwyczają zawodnika do środowiska wodnego. Żeby być dobrym pływakiem, należy zrozumieć, jak działają siły fizyczne, mające bezpośredni wpływ na ciało ułożone w wodzie. Bardzo ważna w tym sporcie jest ergonomia i w związku z tym opanowanie prawidłowej techniki, którą można uzyskać dzięki dobremu przygotowaniu motorycznemu.

Ze względu na mniejsze obciążenia spowodowane siłą ciążenia, jest to wspaniała alternatywa dla utrzymania sprawności podczas kontuzji.

Kolarstwo – sport, w którym ułożenie ciała na rowerze jest bardzo zbliżone do fizjologicznej pozycji ciała całego łańcucha stawowego. Dlatego opanowanie tej dyscypliny zdaje się łatwiejsze niż pozostałych. Progres jest stosunkowo najszybszy, ponieważ tak jak w pływaniu nie trzeba opanowywać złożonych koordynacyjnie ruchów. Ze względu na swoją względną prostotę progres w tej dyscyplinie jest zdecydowanie najszybszy. Ciało nie musi się długo przystosowywać, a z drugiej strony działa w obrębie najsilniejszego stawu, czyli biodrowego. Początkujący kolarz może zatem szybko wskoczyć na wysoki poziom treningowy.

Są różne odmiany kolarstwa: mtb lub szosowe. W triathlonie raczej jest to kolarstwo szosowe, a dokładniej indywidualna jazda na czas, niekiedy jednak trafiają się triathlony terenowe, gdzie wyścig odbywa się w terenie.

Bieganie – można by pomyśleć, że sport nam najbliższy, ponieważ jest podstawową aktywnością, którą opanowuje człowiek we wczesnym dzieciństwie. Naturalna pozycja ciała i przystosowanie do biegu, działa na korzyść biegającego. Trenując bieganie łatwo jest dojść do podstawowego poziomu, natomiast ciężej już wyjść poza podstawy. Żeby dobrze opanować bieganie, należy opanować koordynacyjnie ruch całego łańcucha biomechanicznego oraz sprawnie wykorzystywać siły, które działają na ciało podczas fazy lotu i fazy lądowania. Siła ciężkości działa na łańcuch stawowy z dużą wartością, dlatego biegacz zaczynając trening biegowy powinien mieć dobrze przystosowany aparat ruchu, innymi słowy musi być wybiegany, a jego stawy odporne na przeciążenia i wstrząsy.

 Wytrawni triathloniści muszą mieć opanowane nie tylko wszystkie dyscypliny do perfekcji, ale również tzw. strefy zmian, czyli momenty, w których następuje zmiana jednej dyscypliny na drugą. Podczas zmian również można zyskać sporo czasu. Różnica między najlepszą i najgorszą osobą na zawodach rangi amatorskiej może wynosić nawet kilka minut, czyli czas, który spokojnie wystarcza np. do zwycięstwa w całych zawodach. 

Trening triathlonowy jest ciekawy ze względu na swoją zmienność i niezbyt zróżnicowany charakter, ponieważ w każdej dyscyplinie trenujemy w podobnych zakresach treningowych, kształtując w dużej mierze wytrzymałość. Zatem trenując jedną z tych dyscyplin, działamy również na korzyść pozostałych. Triathlon może być doskonałą alternatywą do konkurencji biegów przeszkodowych oraz konkurencji cross-fitowych, czyli siłowo-wytrzymałościowych. Robiąc progres w obrębie swojej konkurencji niekiedy może zabraknąć tzw. środków treningowych lub twój potencjał treningowy jest na daną chwilę wyczerpany - wtedy warto się angażować w inne konkurencje, mając oczywiście na uwadze swoją ulubioną. Poza tym, jeżeli trening triathlonowy jest dobrze prowadzony, triathloniści mogą poprawiać się przez całe życie. Ze wzglądu na podobny charakter wysiłkowy przykładem mogą być profesjonalni maratończycy, którzy osiągają najlepsze wyniki często między 30- tką, a 40- tką, a nierzadko po 40- tce. To jest zaleta sportów wytrzymałościowych, gdyż doświadczenie i regularny trening wytrzymałościowy zwiększa zdolności wytrzymałościowe przez całą karierę.

Zapraszamy na treningi przygotowujące do triathlonu z naszym trenerem Aleksym Otłowskim z Trimasters. Zajęcia odbywają się w Stołecznym Centrum Sportu Aktywna Warszawa, ul. Inflancka 8 w Warszawie w poniedziałki, wtorki i środy w godz. 20:00-21:00.

Nasza strona internetowa może przechowywać oraz uzyskiwać dostęp do informacji przechowywanej w urządzeniu użytkownika przy wykorzystaniu plików cookies (tzw. ciasteczek). Jeśli nie wyrażają Państwo zgody na korzystanie przez naszą stronę z plików cookies, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności. Klikając przycisk „Wyrażam zgodę” lub korzystając z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki akceptują Państwo korzystanie z plików cookies.

Polityka Prywatności